Previous |  Up |  Next

Article

Title: Metodické materiály typu neposedové jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy (Czech)
Title: Teaching material “Restless numbers” as a tool for developing pupils‘ ability to solve word problems (English)
Author: Havlíčková, Radka
Author: Mottlová, Karolína
Language: Czech
Journal: Učitel matematiky
ISSN: 1210-9037
Volume: 31
Issue: 1
Year: 2023
Pages: 47-64
Summary lang: English
.
Category: math
.
Summary: The paper presents a non-traditional type of word problems, "Restless numbers", whose aim is to enhance pupils' need to argue and to use real experiences in solving them. They encourage pupils to experiment so that they discover new solving strategies. (English)
.
Date available: 2023-07-12T07:40:29Z
Last updated: 2024-04-01
Stable URL: http://hdl.handle.net/10338.dmlcz/151733
.
Reference: [1] Björn, P. M., Aunola, K., Nurmi, J-E.: Primary school text comprehension predicts mathematical word problem-solving skills in secondary school.(2016). Educational Psychology, 36(2), 362-377. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.992392 10.1080/01443410.2014.992392
Reference: [2] Booth, J. L., McGinn, K. M., Barbieri, C., Begolli, K. N., Chang, B., Miller-Cotto, D., Young, L.K., Davenport, J. L.: Evidence for cognitive science principles that impact learning in mathematics.(2017). In D. C. Geary, D. B. Berch, R. Ochsendorf, & K. Mann Koepke (Eds.), Acquisition of complex arithmetic skills and higher-order mathematics concepts (pp. 297-325). Academic Press.
Reference: [3] Brincková, J.: Gradované série úloh a písomných prác v matematike základnej školy.(2005). In J. Gunčaga, & Z. Takáč (Eds.), Matematika v škole dnes a zajtra. Katolická univerzita v Ružomberku, Pedagogická fakulta.
Reference: [4] Brousseau, G.: Theory of didactical situations in mathematics 1970-1990.(1997). Kluwer. MR 1478671
Reference: [5] Caponera, E., Sestito, P., Russo, P. M.: The influence of reading literacy on mathemtics and science achievement.(2016). The Journal of Educational Research, 109(2), 197-204. https://doi.org/10.1080/00220671.2014.936998 10.1080/00220671.2014.936998
Reference: [6] ČŠI: Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti.(2019). Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/ID_99_Koncepcni-ramec-PISA-2018_pro_web.pdf
Reference: [7] Daroczy, G., Wolska, M., Meurers, W. D., Nuerk, H. C.: Word problems: a review of linguistic and numerical factors contributing to their difficulty.(2015). Frontiers in Psychology, 6(348), 22-34. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00348 10.3389/fpsyg.2015.00348
Reference: [8] Durkin, K., Star, J. R., Rittle-Johnson, B.: Using comparison of multiple strategies in the mathematics classroom: lessons learned and next steps.(2017). ZDM, 49(4), 585-597. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0853-9 10.1007/s11858-017-0853-9
Reference: [9] Dvořáčková, I.: Gradované úlohy v učivu matematiky 6. třídy ZŠ. (2018). [Diplomová práce, Univerzita Palackého]. https://theses.cz/id/c7a6tf/DP_Dvokov_Iveta.pdf
Reference: [10] Faltýn, J., Nemčíková, K., Zelendová, E.: Gramotnosti ve vzdělávání - příručka pro učitele.(2010). http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf
Reference: [1] Fernadez-Duque, D., Baird, J., Posner, M.: Awareness and metacognition.(2000). Consciousness and Cognition, 9, 324-326. https://doi.org/10.1006/ccog.2000.0449 10.1006/ccog.2000.0449
Reference: [12] Flavell, J. H.: Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry.(1979). American Psychologist, 34(10), 906-911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906 10.1037/0003-066X.34.10.906
Reference: [13] Grimm, K. J.: Longitudinal associations between reading and mathematics achievement.(2008). Developmental Neuropsychology, 33(3), 410-426. https://doi.org/10.1080/87565640801982486 10.1080/87565640801982486
Reference: [14] Guo, J., Pang, M. F.: Learning a mathematical concept from comparing examples: The importance of variation and prior knowledge.(2011). European Journal of Psychology of Education, 26(4), 495-525. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0060-y 10.1007/s10212-011-0060-y
Reference: [15] Hátle, J.: Matematický klokan 2016.(Ed.) (2016). Univerzita Palackého v Olomouci. https://matematickyklokan.net/phocadownload/sborniky/sbornik_klokan_2016.pdf (cit. 20.1.2023)
Reference: [16] Havlíčková, R.: Vliv atraktivity kontextu matematické slovní úlohy na řešitelský proces.(2020). Scientia in educatione, 11(1), 2-21. https://doi.org/10.14712/18047106.1715 10.14712/18047106.1715
Reference: [17] Havlíčková, R.: Vliv atraktivity kontextu slovní úlohy na úspěšnost a řešení žáků.(2021). [Disertační práce, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta]. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/125432
Reference: [18] Havlíčková, R., Kinclová, A., Páchová, A.: Slovní úlohy jako nástroj pro integraci matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti žáků základních škol.(2023). Učitel matematiky, 31(1), 1-18.
Reference: [19] Hejný, M.: Anatómia slovnej úlohy o veku.(2003). Disputationes Scientificae Universitatis Catholicae in Ružomberok, 3(3), 21-32. http://math.ku.sk/data/konferenciasub/pdf2003/Hejny.pdf
Reference: [20] Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně.(2014). PedF UK.
Reference: [21] Hejný, M.: Diagnostické a gradované testy.(2019). http://blog.h-mat.cz/blog/diagnosticke-gradovane-testy
Reference: [22] Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: Matematika: učebnice pro 5. ročník základní školy.(2011). Fraus.
Reference: [23] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J.: Matematika: učebnice pro 1. ročník základní školy.(2007). Fraus.
Reference: [24] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Kuřík Sukniak, A., Strnad, V.: Matematika pro 2. ročník. Pracovní učebnice - 3. díl.(2019). H-mat, o.p.s.
Reference: [25] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Kuřík Sukniak, A., Strnad, V., Ročák. Š.: Učebnice matematiky pro 4. ročník ZŠ.(2021). H-mat, o.p.s.
Reference: [26] Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování.(2015). Portál.
Reference: [27] Hembree, R.: Experiments and relational studies in problem solving: A meta-analysis.(1992). Journal for Research in Mathematics Education, 23(3), 242-273. https://doi.org/10.2307/749120 10.2307/749120
Reference: [28] Charlotte, C., Koay, P., Lee Ngan, H., Tan Cheow, S.: Shaping Maths Course Book, 3A.(2009). Marshall Cavendish Education.
Reference: [29] Chvál, M., Šmejkalová, M., Smetáčková, I.: Od porozumění textu k vyřešení Matematické slovní úlohy.(2020). Didaktické studie, 12(1), 83-100.
Reference: [30] Jirotková, D., Kloboučková, J.: Kritická místa matematiky na 1. stupni základní školy v diskurzu učitelů.(2013) In M. Rendl et al., Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů (s. 19-61). PedF UK.
Reference: [31] Kaiser, G.: Mathematical modelling in school -- Examples and experiences.(2005). In H.-W. Henn, & G. Kaiser (Eds.), Mathematikunterricht im Spannungsfeld von Evolution und Evaluation. Festband für Werner Blum (pp. 99-108). Franzbecker.
Reference: [32] Kartusch, J.: Der Einfluss von Leseverständnis auf den Lösungserfolg von mathematischen Textaufgaben.(2013). [Diplomarbeit, Universität Wien].
Reference: [33] Kaur, B., Yeap, B. H.: Pathways to reasoning and communication in the primary school mathematics classroom: A resource for teachers by teachers.(2009). Centre for Research in Pedagogy and Practice, National Institute of Education.
Reference: [34] Keogh, B., Naylor, S.: Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation.(1999). International Journal of Science Education, 21(4), 431-446. https://doi.org/10.1080/095006999290642 10.1080/095006999290642
Reference: [35] Kramarski, B., Mevarech, Z. R.: Enhancing mathematical reasoning in the classroom: The effects of cooperative learning and metacognitive training.(2003). American Educational Research Journal, 40, 281-310. https://doi.org/10.3102/00028312040001281 10.3102/00028312040001281
Reference: [36] Kuřina, F.: Matematika a řešení úloh.(2011). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Reference: [37] Kyttälä, M., Björn, P. M.: The role of literacy skills in adolescents‘ mathematics word problem performance: controlling for visuo-spatial ability and mathematics anxiety.(2014). Learning and Individual Differences, 29, 59-66. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.10.010 10.1016/j.lindif.2013.10.010
Reference: [38] Lee, J.-E., Hwang, S.: Elementary students exploration of the structure of a word problem using representations.(2022). lnternational Electronic Journal of Elementary Education, 14(3), 269-281. https://doi.org/10.26822/iejee.2022.243 10.26822/iejee.2022.243
Reference: [39] Loibl, K., Leuders, T.: Errors during exploration and consolidation – the effectiveness of productive failure as sequentially guided discovery learning.(2018). Journal für Mathematik-Didaktik, 39(1), 69-96. https://doi.org/10.1007/s13138-018-0130-7 10.1007/s13138-018-0130-7
Reference: [40] Loibl, K., Leuders, T.: How to make failure productive: Fostering learning from errors through elaboration prompts.(2019). Learning and Instruction, 62, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.03.002 10.1016/j.learninstruc.2019.03.002
Reference: [41] Meredith, K. S., Steele, J. L.: Classrooms of wonder and wisdom: Reading, writing, and critical thinking for the 21st century.(2010). Corwin Press.
Reference: [42] clovMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovyk: Matematická olympiáda.(2016/2017). 66. ročník. https://www.matematickaolympiada.cz/media/3492049/z66.pdf
Reference: [43] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Pythagoriáda.(2017/2018). 41. ročník. https://www.pythagoriada.cz/wp-content/uploads/2021/08/Pythagoriada-2018-skolni-kolo.pdf
Reference: [44] Ministry of Education (Singapore): Mathematics Syllabus Primary One to Six. Singapore: Curriculum Planning and Development Division.(2012).
Reference: [45] Molnár, J., Mikulenková, H.: Zajímavá matematika pro třeťáky.(1995). Prodos.
Reference: [46] Mottlová, K.: Jaké číslo dává smysl?.(2022). In N. Vondrová (Ed.), Sborník Dva dny s didaktikou matematiky 2022, (s. 64-73). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Reference: [47] Nesher, P., Hershkovitz, S., Novotná, J.: Situation model, text base and what else? Factors affecting problem solving.(2003). Educational Studies in Mathematics, 52(2), 151-176. https://doi.org/10.1023/A:1024028430965 10.1023/A:1024028430965
Reference: [48] Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh.(2000). PedF UK.
Reference: [49] Novotná, J., Eisenmann, P., Přibyl, J., Ondrušová, J., Břehovský, J.: Problem solving in school mathematics based on heuristic strategies.(2014). Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 7(1), 1-6. https://doi.org/10.7160/eriesj.2014.070101 10.7160/eriesj.2014.070101
Reference: [50] OECD: Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003.(2004). ÚIV.
Reference: [51] Özsoy, G., Ataman, A.: The effect of metacognitive strategy training on mathematical problem solving achievement.(2009). International Electronic Journal of Elementary Education, 1(2), 67-82.
Reference: [52] Palm, T.: Impact of authenticity on sense making in word problem solving.(2008). Educational Studies in Mathematics, 67(1), 37-58. https://doi.org/10.1007/s10649-007-9083-3 10.1007/s10649-007-9083-3
Reference: [53] Pongsakdi, N., Laakkonen, E., Laine, T., Veermans, K., Hannula-Sormunen, M., Lehtinen, E.: The role of beliefs and motivational variables in enhancing word problem solving.(2019). Scandinavian Journal of Educational Research, 63(2), 179-197. https://doi.org/10.1080/00313831.2017.1336475 10.1080/00313831.2017.1336475
Reference: [54] Powell, S. R., Stevens, E. A., Berry, K. A.: Effects of a word-problem intervention on word-problem language features for third-grade students with mathematics difficulty.(2019). Learning Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 24(2), 1-14. https://doi.org/10.18666/LDMJ-2019-V24-I2-9835 10.18666/LDMJ-2019-V24-I2-9835
Reference: [55] Prediger, S., Wilhelm, N., Büchter, A., Gürsoy, E., Benholz, C.: Sprachkompetenz und Mathematikleistung – Empirische Untersuchung sprachlich bedingter Hürden in den Zentralen Prüfungen 10.(2015). Journal für Mathematik-Didaktik, 36(1), 77-104. https://doi.org/10.1007/s13138-015-0074-0 10.1007/s13138-015-0074-0
Reference: [56] Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., Páchová, A., Pavelková, I., Smetáčková, I., Tauchmanová, E., Žalská, J.: Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů.(2013). PedF UK.
Reference: [57] Reusser, K.: Understanding word arithmetic problems. Linguistic and situational factors.(1990, April 1620). [Paper presentation]. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA. https://eric.ed.gov/?id=ED326391
Reference: [58] Rushton, S. J.: Teaching and learning mathematics through error analysis.(2018). Fields Mathematics Education Journal, 3, No. 4. https://doi.org/10.1186/s40928-018-0009-y 10.1186/s40928-018-0009-y
Reference: [59] Samková, L.: Metoda Concept Cartoons.(2020). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
Reference: [60] Schleppegrell, M. J.: The Linguistics challenges of mathematics teaching and learning: A research review.(2007). Reading & Writing Quarterly, 23, 139-159. https://doi.org/10.1080/10573560601158461 10.1080/10573560601158461
Reference: [61] Schoenfeld, A. H.: On mathematics as sense-making: An informal attack on the unfortunate divorce of formal and informal mathematics.(1991). In J. F. Voss, D. N. Perkins, & J. W. Segal (Eds.), Informal reasoning and education (pp. 311-343). Erlbaum.
Reference: [62] Sigmundová, A.: Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice.(2019). [Disertační práce, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta]. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/111738
Reference: [63] Sigmundová, A.: Vliv jazykové charakteristiky matematických slovních úloh na úspěšnost jejich řešení.(2021). O dieťati, jazyku, literatúre, 9(1), 111-124.
Reference: [64] Swanson, H. L.: Does cognitive strategy training on word problems compensate for working memory capacity in children with math difficulties?.(2014). Journal of Educational Psychology, 106(3), 831-848. https://doi.org/10.1037/a0035838 10.1037/a0035838
Reference: [65] Sweller, J.: Element interactivity and intrinsic, extraneous, and germane cognitive load.(2010). Educational Psychology Review, 22(2), 123-138. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9128-5 10.1007/s10648-010-9128-5
Reference: [66] Šmejkalová, M.: Jazyk matematiky v slovních úlohách jako ve specifickém typu didaktického komunikátu.(2017). Nová čeština doma a ve světě, (1), 74-82. http://hdl.handle.net/20.500.11956/97371
Reference: [67] Šmejkalová, M., Vondrová, N., Kinclová, A., Eliášková, K., Babušová, G.: Jazyková metodika ke všem typům metodických materiálů.(nedat.). (projekt TAČR TL03000469). V rkp.
Reference: [68] Šmejkalová, M., Vondrová, N., Smetáčková, I., Chvál, M.: Gramotnosti ve vzdělávání -- na cestě k vymezení jazykové gramotnosti.(2021). Pedagogika, 71(2), 159-176. https://doi.org/10.14712/23362189.2021.1944 10.14712/23362189.2021.1944
Reference: [69] ÚIV: Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003.(2004). ÚIV. https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2004_p%C5%99%C3%ADlohy/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/Koncepce-matem-gramotnosti-publikace.pdf
Reference: [70] Ústav pro jazyk český AV ČR: Tvoření a psaní výrazů složených z číslic a slov (typ 12procentní, 20krát).(2008-2023). In Internetová jazyková příručka. https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=790
Reference: [71] Veenman, M. V., Beishuizen, J. J.: Intellectual and metacognitive skills of novices while studying texts under conditions of text difficulty and time constraint.(2004). Learning and Instruction, 14(6), 621-640. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.09.004 10.1016/j.learninstruc.2004.09.004
Reference: [72] Veenman, M. V. J., Spaans, M. A.: Relation between intellectual and metacognitive skills: Age and task differences.(2005). Learning and Individual Differences, 15, 159-176. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2004.12.001 10.1016/j.lindif.2004.12.001
Reference: [73] Verschaffel, L., De Corte, E., Pauwels, A.: Solving compare problems: An eye movement test of Lewis and Mayer’s consistency hypothesis.(1992). Journal of Educational Psychology, 84(1), 85-94. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.1.85 10.1037/0022-0663.84.1.85
Reference: [74] Vilenius-Tuohimaa, P. M., Aunola, K., Nurmi, J.-E.: The association between mathematical word problems and reading comprehension.(2008). Educational Psychology, 28(4), 409-426. https://doi.org/10.1080/01443410701708228 10.1080/01443410701708228
Reference: [75] Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. (2019). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Reference: [76] Vondrová, N.: Příčiny používání povrchových strategií řešení slovních úloh a jak jim předcházet.(2020). Učitel matematiky, 28(2), 66-93. https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/148634
Reference: [77] Vondrová, N., Havlíčková, R., Hirschová, M., Chvál, M., Novotná, J., Páchová, A., Smetáčková, I., Šmejkalová, M., Tůmová, V.: Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií.(2019). Karolinum.
Reference: [78] Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R., Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J.: Kritická místa matematiky v řešeních žáků.(2015). Karolinum.
Reference: [79] Vondrová, N., Šmejkalová, M., Smetáčková, I.: Zadání slovních úloh jako podklad pro rozvoj čtení s porozuměním a dovednosti slovní úlohy řešit.(2022). Pedagogika, 72(1). 3-24. https://doi.org/10.14712/23362189.2021.1945 10.14712/23362189.2021.1945
Reference: [80] Vondrová, N., Žalská, J.: Kritická místa matematiky na 2. stupni základní školy v diskurzu učitelů.(2013). In M. Rendl et al., Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů (s. 63-126). PedF UK.
.

Files

Files Size Format View
UcitelMat_031-2023-1_4.pdf 324.4Kb application/pdf View/Open
Back to standard record
Partner of
EuDML logo