[2] Booth, J. L., McGinn, K. M., Barbieri, C., Begolli, K. N., Chang, B., Miller-Cotto, D., Young, L.K., Davenport, J. L.: Evidence for cognitive science principles that impact learning in mathematics. (2017). In D. C. Geary, D. B. Berch, R. Ochsendorf, & K. Mann Koepke (Eds.), Acquisition of complex arithmetic skills and higher-order mathematics concepts (pp. 297-325). Academic Press.
[3] Brincková, J.: Gradované série úloh a písomných prác v matematike základnej školy. (2005). In J. Gunčaga, & Z. Takáč (Eds.), Matematika v škole dnes a zajtra. Katolická univerzita v Ružomberku, Pedagogická fakulta.
[4] Brousseau, G.:
Theory of didactical situations in mathematics 1970-1990. (1997). Kluwer.
MR 1478671
[18] Havlíčková, R., Kinclová, A., Páchová, A.: Slovní úlohy jako nástroj pro integraci matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti žáků základních škol. (2023). Učitel matematiky, 31(1), 1-18.
[20] Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. (2014). PedF UK.
[22] Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: Matematika: učebnice pro 5. ročník základní školy. (2011). Fraus.
[23] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J.: Matematika: učebnice pro 1. ročník základní školy. (2007). Fraus.
[24] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Kuřík Sukniak, A., Strnad, V.: Matematika pro 2. ročník. Pracovní učebnice - 3. díl. (2019). H-mat, o.p.s.
[25] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Kuřík Sukniak, A., Strnad, V., Ročák. Š.: Učebnice matematiky pro 4. ročník ZŠ. (2021). H-mat, o.p.s.
[26] Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. (2015). Portál.
[28] Charlotte, C., Koay, P., Lee Ngan, H., Tan Cheow, S.: Shaping Maths Course Book, 3A. (2009). Marshall Cavendish Education.
[29] Chvál, M., Šmejkalová, M., Smetáčková, I.: Od porozumění textu k vyřešení Matematické slovní úlohy. (2020). Didaktické studie, 12(1), 83-100.
[30] Jirotková, D., Kloboučková, J.: Kritická místa matematiky na 1. stupni základní školy v diskurzu učitelů. (2013) In M. Rendl et al., Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů (s. 19-61). PedF UK.
[31] Kaiser, G.: Mathematical modelling in school -- Examples and experiences. (2005). In H.-W. Henn, & G. Kaiser (Eds.), Mathematikunterricht im Spannungsfeld von Evolution und Evaluation. Festband für Werner Blum (pp. 99-108). Franzbecker.
[32] Kartusch, J.: Der Einfluss von Leseverständnis auf den Lösungserfolg von mathematischen Textaufgaben. (2013). [Diplomarbeit, Universität Wien].
[33] Kaur, B., Yeap, B. H.: Pathways to reasoning and communication in the primary school mathematics classroom: A resource for teachers by teachers. (2009). Centre for Research in Pedagogy and Practice, National Institute of Education.
[36] Kuřina, F.: Matematika a řešení úloh. (2011). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
[41] Meredith, K. S., Steele, J. L.: Classrooms of wonder and wisdom: Reading, writing, and critical thinking for the 21st century. (2010). Corwin Press.
[44] Ministry of Education (Singapore): Mathematics Syllabus Primary One to Six. Singapore: Curriculum Planning and Development Division. (2012).
[45] Molnár, J., Mikulenková, H.: Zajímavá matematika pro třeťáky. (1995). Prodos.
[46] Mottlová, K.: Jaké číslo dává smysl?. (2022). In N. Vondrová (Ed.), Sborník Dva dny s didaktikou matematiky 2022, (s. 64-73). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
[48] Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh. (2000). PedF UK.
[49] Novotná, J., Eisenmann, P., Přibyl, J., Ondrušová, J., Břehovský, J.:
Problem solving in school mathematics based on heuristic strategies. (2014). Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 7(1), 1-6.
https://doi.org/10.7160/eriesj.2014.070101 DOI 10.7160/eriesj.2014.070101
[50] OECD: Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003. (2004). ÚIV.
[51] Özsoy, G., Ataman, A.: The effect of metacognitive strategy training on mathematical problem solving achievement. (2009). International Electronic Journal of Elementary Education, 1(2), 67-82.
[53] Pongsakdi, N., Laakkonen, E., Laine, T., Veermans, K., Hannula-Sormunen, M., Lehtinen, E.:
The role of beliefs and motivational variables in enhancing word problem solving. (2019). Scandinavian Journal of Educational Research, 63(2), 179-197.
https://doi.org/10.1080/00313831.2017.1336475 DOI 10.1080/00313831.2017.1336475
[55] Prediger, S., Wilhelm, N., Büchter, A., Gürsoy, E., Benholz, C.:
Sprachkompetenz und Mathematikleistung – Empirische Untersuchung sprachlich bedingter Hürden in den Zentralen Prüfungen 10. (2015). Journal für Mathematik-Didaktik, 36(1), 77-104.
https://doi.org/10.1007/s13138-015-0074-0 DOI 10.1007/s13138-015-0074-0
[56] Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., Páchová, A., Pavelková, I., Smetáčková, I., Tauchmanová, E., Žalská, J.: Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. (2013). PedF UK.
[57] Reusser, K.:
Understanding word arithmetic problems. Linguistic and situational factors. (1990, April 1620). [Paper presentation]. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA.
https://eric.ed.gov/?id=ED326391
[59] Samková, L.: Metoda Concept Cartoons. (2020). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
[61] Schoenfeld, A. H.: On mathematics as sense-making: An informal attack on the unfortunate divorce of formal and informal mathematics. (1991). In J. F. Voss, D. N. Perkins, & J. W. Segal (Eds.), Informal reasoning and education (pp. 311-343). Erlbaum.
[63] Sigmundová, A.: Vliv jazykové charakteristiky matematických slovních úloh na úspěšnost jejich řešení. (2021). O dieťati, jazyku, literatúre, 9(1), 111-124.
[64] Swanson, H. L.:
Does cognitive strategy training on word problems compensate for working memory capacity in children with math difficulties?. (2014). Journal of Educational Psychology, 106(3), 831-848.
https://doi.org/10.1037/a0035838 DOI 10.1037/a0035838
[67] Šmejkalová, M., Vondrová, N., Kinclová, A., Eliášková, K., Babušová, G.: Jazyková metodika ke všem typům metodických materiálů. (nedat.). (projekt TAČR TL03000469). V rkp.
[70] Ústav pro jazyk český AV ČR:
Tvoření a psaní výrazů složených z číslic a slov (typ 12procentní, 20krát). (2008-2023). In Internetová jazyková příručka.
https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=790
[75] Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. (2019). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
[77] Vondrová, N., Havlíčková, R., Hirschová, M., Chvál, M., Novotná, J., Páchová, A., Smetáčková, I., Šmejkalová, M., Tůmová, V.: Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. (2019). Karolinum.
[78] Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R., Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J.: Kritická místa matematiky v řešeních žáků. (2015). Karolinum.
[80] Vondrová, N., Žalská, J.: Kritická místa matematiky na 2. stupni základní školy v diskurzu učitelů. (2013). In M. Rendl et al., Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů (s. 63-126). PedF UK.