Previous |  Up |  Next

Article

Summary:
The contribution deals with real numbers at the primary school. We consider concrete numbers - some roots, Number pi. Pupils can use these numbers in calculations as decimal numbers and do not realise that these are different kinds of numbers. We show a possibility of working with the numbers so that the functional thinking and limit thinking is developed.
References:
[1] Barrow, J. D.: Kniha o nekonečnu. Praha: Paseka, 2007.
[2] Beránek, J.: Možnosti pochopení pojmu nekonečno u budoucích učitelů prvního stupně základní školy. In Mergl, M. a kol.: Arnica. Plzeň: ZČU, 2011.
[3] Bušek, I., Calda, E.: Matematika pro gymnázia - Základní poznatky z matematiky. Praha: Prometheus, 1992.
[4] Cihlář, J., Zelenka, M.: Matematika 8. Praha: Pythagoras Publishing, 1998.
[5] Crilly, T.: Matematika: 50 myšlenek, které musíte znát. Praha: Slovart, 2010.
[6] Devlin, K.: Jazyk matematiky. Praha: Dokořán a Argo, 2011.
[7] Herman, J., Chrápavá, V., Jančovičová, E., Šimša, J.: Matematika: Výrazy. Praha: Prometheus, 1995.
[8] Herman, J., Chrápavá, V., Jančovičová, E., Šimša, J.: Matematika: Kruhy a válce. Praha: Prometheus, 1996.
[9] Kuřina, F.: Matematika a porozumění světu. a kol. Praha: Academia, 2009.
[10] Kuřina, F., Půlpán, Z.: Podivuhodný svět elementární matematiky. Praha: Academia, 2006.
[11] Maláč, J.: Sbírka náročnějších úloh z matematiky. Praha: SPN, 1967.
[12] Matematický korespondenční seminář. Dostupné z: http://mks.mff.cuni.cz/archive/16/1.pdf
[13] Odvárko, O., Kadleček, J.: Matematika pro 8. ročník základní školy: Mocniny a odmocniny, Pythagorova věta, výrazy. Praha: Prometheus, 1999.
[14] Odvárko, O., Kadleček, J.: Matematika pro 8. ročník základní školy: Kruh, kružnice, válec, konstrukční úlohy. Praha: Prometheus, 2000.
[15] Seife, Ch.: Nula. Praha: Dokořán a Argo, 2005.
[16] Šarounová, A., Bušek, I., Růžičková, J., Väterová, V.: Matematika 8, 1. díl. Praha: Prometheus, 1998.
Partner of
EuDML logo