Previous |  Up |  Next

Article

MSC: 97C30, 97G99
Summary:
Geometric shapes are one of the first subjects in mathematics education during the early stage of elementary school. Children form conceptions about the concepts on the basis of their experiences. Some of these early conceptions about geometric shapes might be incorrect, which might negatively impact children’s further understanding of geometric shapes. For that reason, exploring how children recognize and classify geometric shapes is important in determining the content of early mathematics education. Developing geometric thinking is a long-term path and requires an informal encounter of pupils with geometric concepts and their properties. The first years of education are really essential because intuitive perceiving of the world is developed. In this study, we show some ways of forming conceptions of the concept square and rectangle in children of the fourth grade.
Summary:
Žáci si vytváří představy o geometrických pojmech na základě své zkušenosti. Některé z představ, které si žáci vytvářejí v mladším školním věku, mohou být nesprávné, což může negativně ovlivnit žákovo budoucí pochopení pojmu. Rozvoj geometrického myšlení je dlouhodobá záležitost a vyžaduje neformální setkávání žáků s geometrickými pojmy a jejich vlastnostmi. První roky vzdělávání jsou velmi důležité, protože v této době je rozvíjeno intuitivní vnímání světa kolem nás. V tomto příspěvku ukážeme, jakým způsobem se vytváří představy o pojmech čtverec, obdélník a čtyřúhleník u žáků 4. ročníku ZŠ.
References:
[1] Arnas Aktas, Y., Aslan, A. G. D.: Children’s Classification of Geometric Shapes. (2010). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
[2] Clements, D. H.: Geometric and spatial thinking in young children. (1999). In J. V. Copley (Ed.), Mathematics in the early years, (66-79). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
[3] Hannibal, M. A. Z., Clements, D. H.: Young children’s understanding of basic geometric shapes. (2000). National Science Foundation, Grant number: ESI-8954644.
[4] Kopáčová, J., Žilková, K.: Predstavy a milné predstavy žiakov o obdĺžnikoch. (2016). In, Studia Scientifica Fecultatis Paedagogicae Universitas Catholica Ružomberok. Ružomberok: Verbum.
[5] van Hiele, P. M.: Structure and insight: a theory of mathematics education. (1986). Orlando: Academic Press.
Partner of
EuDML logo