Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
V úvodu článku je stručně zodpovězena otázka, co je to fraktál, a jsou předloženy důvody, proč má smysl se ve výuce fraktály zabývat. Dále jsou představeny různé metody konstrukce fraktálů využitelné ve školní praxi. Fraktály lze snadno zařadit do výuky již na druhém stupni základních škol, ať už jako součást uceleného kurzu nebo jako jednotlivé tematické bloky. Konstrukce jsou vytvářeny především v programu GeoGebra, ale i tradičními metodami (tužka, papír) nebo pomocí dalších nástrojů (PowerPoint, webové aplikace). V závěru je ukázáno, že i pojem fraktální dimenze je přístupný pro středoškolské studenty.
Summary:
The article begins by briefly answering the question of what a fractal is and provides reasons why fractals are worth exploring in education. Various methods of constructing fractals suitable for classroom use are then presented. Fractals can be easily integrated into the curriculum as early as upper primary school, either as part of a comprehensive course or as individual thematic units. Constructions are primarily created using GeoGebra, but also through traditional methods (pencil, paper) or other digital tools (PowerPoint, web applications). The conclusion demonstrates that the concept of fractal dimension can be accessible to high school students.
References:
[1] Choate, J., Devaney, R. L., Foster, A.: Fractals: A tool kit of dynamics activities. (1999). Key Curriculum Press.
[2] Cristea, A., Liarokapis, F.: Fractal nature-generating realistic terrains for games. (2015). In 2015 7th international conference on games and virtual worlds for serious applications (pp. 1-8). IEEE. https://doi.org/10.1109/VS-GAMES.2015.7295776 DOI 10.1109/VS-GAMES.2015.7295776
[3] Divišová, B.: Fraktály a jak o nich učit. (2013). Učitel matematiky, 21(3), 144-158.
[4] Falconer, K.: Fractal geometry: Mathematical foundations and applications. (2014). John Wiley & Sons. MR 3236784
[5] Feng-quan, J., Gui-gang, S.: Simulating the landscape plants by the fractal algorithm. (2009). In Second international conference on intelligent computation technology and automation (pp. 197-200). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICICTA.2009.285 DOI 10.1109/ICICTA.2009.285
[6] Lesmoir-Gordon, N., Rood, W., Edney, R.: Introducing: Fractal geometry. (2006). Icon Books.
[7] Linton, O.: Fraktály: Na hraně chaosu. (2021). Dokořán.
[8] Mandelbrot, B. B.: Fraktály: Tvar, náhoda a dimenze. (2003). Mladá fronta.
[9] Mandelbrot, B. B.: Fraktalista: Rebelem ve vědě. (2014). Dokořán.
[10] Mandelbrot, B. B.: The fractal geometry of nature. (2022). Echo Point Books & Media. MR 0665254
[11] Peitgen, H., Jürgens, H., Saupe, D.: Chaos and fractals: New frontiers of science. (1992a). Springer-Verlag. MR 2031217
[12] Peitgen, H., Jürgens, H., Saupe, D.: Fractals for the classroom: Part one introduction to fractals and chaos. (1992b). Springer-Verlag. MR 1181421
[13] Peitgen, H., Jürgens, H., Saupe, D.: Fractals for the classroom: Part two complex systems and mandelbrot set. (1992c). Springer-Verlag. MR 1132883
[14] Peitgen, H., Jürgens, H., Saupe, D., Maletsky, E., Perciante, T.: Fractals for the classroom: Strategic activities volume three. (1999). Springer-Verlag. MR 1724608
[15] Tichý. V.: Fraktály. (2013). In Š. Voráčová (Ed.), Atlas geometrie: Geometrie krásná a užitečná (s. 225-243). Academia.
Partner of
EuDML logo