Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
Existuje mnoho nástrojů, které žákům pomáhají lépe upevňovat osvojené vědomosti a dovednosti. Tradiční výuka mnohdy opomíjí trénování geometrické představivosti. To lze zajistit např. zařazením takových her do výuky, které v procesu učení propojují mozek s manipulativními činnostmi. Cílem předloženého příspěvku je poukázat na důležitost výuky geometrie a geometrické představivosti, a to formou neinterakční geometrické hry Trojúhelníkové domino. Uvedená geometrická hra je vhodná mimo jiné pro vzdělávání žáků intaktních a také žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ve výuce geometrie nachází další využití, např. při určování velikostí vnitřních úhlů u vrcholů jednotlivých nekonvexních mnohoúhelníků. Trojúhelníkové domino je hra, která podporuje seberealizaci, kreativitu, samostatnost a svobodnou volbu při dosahování výukových cílů.
Summary:
Many tools help students better manage the acquired knowledge and skills. Traditional teaching often neglects to practice geometric visualisation. This can be ensured by incorporating geometric games into teaching that connect the brain with manipulative activities in a learning process. The presented contribution highlights the importance of teaching geometry and geometric visualisation using a non-interactive geometric game, Triangular Domino. The mentioned geometric game is, among others, suitable for educating intact pupils and pupils with special educational needs. In teaching geometry, it finds other uses, e.g., in determining the sizes of interior angles at the vertices of individual non-convex polygons. Triangular Domino is a game that enables self-realisation, creativity, independence, and free choice in achieving learning goals.
References:
[1] Hartl, P., Hartlová, H.: Velký psychologický slovník. (2010). Portál.
[2] Kotrba, T., Lacina, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. (2015). Barrister & Principal.
[3] Kuřina, F.: Geometrická představivost a vyučování stereometrii. (1987). Matematika a fyzika ve škole, 18(3), 201-212.
[4] Kuřina, F., Vondrová, N.: 15 pohledů na školskou matematiku. Jak to vidíme. (2022). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
[5] Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. (2003). Paido.
[6] RVP ZV: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/
[7] Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. (1995). Portál.
Partner of
EuDML logo