Previous |  Up |  Next

Article

Summary:
Cílem článku je ukázat učitelům jednu z možností, jak diagnostikovat znalosti žáků 1. stupně ZŠ v oblasti kalkulativních dovedností. Diagnostika je důležitý prvek formativního hodnocení ve vyučování (nejen) matematice. Pro mnohé překvapivě mohou jako nástroj diagnostiky sloužit i tzv. sloupečkové úlohy. Nabízíme konkrétní způsob diagnostiky, který jsme realizovali s využitím dat z výzkumného projektu, který se zabývá školní neúspěšností v matematice a českém jazyce na 1. stupni ZŠ. Analyzovali jsme řešení deseti kalkulativních úloh, které byly součástí didaktického testu z matematiky. Úlohy v článku charakterizujeme a uvádíme jejich diagnostický potenciál a gradační parametry. u každé úlohy uvádíme počet řešitelů, jejich úspěšnost a všechny chyby, které se v žákovských řešeních objevily. u nejčastějších chyb popisujeme jejich pravděpodobné příčiny a navrhujeme k nim reedukační postupy. Na jednom případu ukazujeme, jak lze některé reedukační postupy formulovat pro konkrétního žáka.
Summary:
The aim of the article is to show teachers one of the ways to diagnose elementary pupils’ knowledge. Diagnosis is an important element of formative assessment in teaching (not only) mathematics. Surprisingly for many, sets of calculation tasks can also serve as a diagnostic tool. We offer a specific method of diagnosis that we have implemented using data from a research project that focuses on school failure in mathematics and Czech language at the elementary school level. We analysed pupils’ solutions of ten calculation tasks that were part of a mathematics test. In the paper, we characterize the tasks and present their diagnostic potential and grading parameters. For each task, we report the number of solvers, their success rates, and all errors that appeared in their solutions. For the most common errors, we describe their likely causes and suggest re-education procedures. We show how some of the re-education procedures can be applied to a specific case of a pupil.
References:
[1] Budínová, I.: Přístupy nadaných žáků 1. a 2. st. ZŠ k řešení některých typů úloh v matematice. (2018). MU. ttps://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1237/3436/990-1/0#preview
[2] Fuchs, L. S., Fuchs, D., Seethaler, P. M., Craddock, C.: Improving language comprehension to enhance word-problem solving. (2019). Reading & Writing Quarterly, 36(2), 142-156. https://doi:10.1080/10573569.2019.1666760 DOI 10.1080/10573569.2019.1666760
[3] Gray, E. M., Tall, D.: Duality, ambiguity, and flexibility: a proceptual´ view of simple arithmetic. (1994). Journal for Research in Mathematics Education, 25(2), 116-140. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.25.2.0116 DOI 10.5951/jresematheduc.25.2.0116
[4] Hejný, M., Jirotková, D., Kratochvílová, J.: Early conceptual thinking. (2006). In J. Novotná, H. Moraová, M. Krátká, & N. Stehlíková (Eds.) PME 30. Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. (pp. 289-296). Charles University in Prague.
[5] Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. (2014). UK v Praze, PedF.
[6] Kilpatrick, J. S., Findell, B.: Adding It Up: Helping Children Learn Mathematics. (2001). The National Academies Press.
[7] Knuth, E. J., Stephens, A. C., McNeil, N. M., Alibali, M. W.: Does understanding the equal sign matter? Evidence from solving equations. (2006). Journal for Research in Mathematics Education, 37(4), 297-312.
[8] Kuřina, F.: Kultura školské matematiky. (2003). In J. Zhouf (Ed.) Ani jeden matematický talent nazmar (s. 90-104). JČMF, Pedagogické centrum HK, SZŠ HK.
[9] Moscardini, L.: ‘I like it instead of maths’: how pupils with moderate learning difficulties in Scottish primary special schools intuitively solved mathematical word problems. (2010). British Journal of Special Education, 37(3), 130-138. https://doi:10.1111/j.1467-8578.2010.00461.x DOI 10.1111/j.1467-8578.2010.00461.x
[10] Páchová, A.: Možnosti tréninku pracovní paměti a jeho vliv na kognitivní funkce. (2015). [Disertační práce, Karlova univerzita]. http://hdl.handle.net/20.500.11956/67688
[11] Rendl, M.: Vývoj počítání v první třídě. (1997). In Zpráva projektu GAČR406/94/1417 Žák v měnících se podmínkách současné školy (s. 171-228). { http://kpsold.pedf.cuni.cz/psse/pdf/tridy/1/5rendl.pdf
[12] Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., Páchová, A., Pavelková, I., Smetáčková, I., Tauchmanová, E., Žalská, J.: Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. (2013). UK v Praze, PedF.
[13] Ryan, J., Williams, J.: Children’s mathematics 4--15. Learning from errors and misconceptions. (2007). Open University Press.
[14] Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. (2019). UK v Praze, PedF.
Partner of
EuDML logo