Article
Keywords:
písmo Kazuraki; proporcionální glyfy; japonské písmo; písmo OpenType; AFDKO; Adobe; makeotf; tx; mergeFonts; rotateFont; Kazuraki font; Proportional glyphs; Japanese font; OpenType font; AFDKO; Adobe; makeotf; tx; mergeFonts; rotateFont
Summary:
Článek představuje klíčové technické kroky tvorby proporcionálního japonského písma nazvaného Kazuraki. Toto písmo je oproštěno od konvenčních omezení přetrvávajících v Japonsku po desetiletí. Design je inspirován kaligrafií z dvanáctého století umělce, spisovatele a jednoho z největších básníků v japonské historii Fujiwara-no-Teika. Písmo bylo poprvé oficiálně představeno 7. prosince 2009 v předváděcí místnosti firmy Adobe (North America Type Showroom). Písmo by se mohlo stát inspirací a vzorem pro další tvůrce a písmolijny, především k vyjádření individuálního a osobitého stylu, silných výrazových prostředků a decentnějšího stylizování. V ukázkách a přílohách tohoto článku je konkrétně použito OpenType písmo KazurakiStd-Light. Užité nástroje makeotf, tx, mergeFonts, rotateFont jsou součástí volně dostupné softwarové kolekce afdko (Adobe® Font Development Kit for OpenType), stáhnutelné z webových stránek http://www.adobe.com/devnet/opentype/afdko/.
Summary:
Adobe System’s Type Engineering & Design team in Japan has developed a ground-breaking and innovative new typeface design that breaks the mold that has constrained Japanese typefaces for decades. The typeface design, created by Adobe's own Ryoko Nishizuka, was inspired by the calligraphy of the 12th century Japanese calligrapher and writer Fujiwara-no-Teika, and its final production to produce a functional OpenType font leveraged three powerful afdko (Adobe Font Development Kit for OpenType) tools, tx, mergeFonts, and rotateFont, to implement its complex metrics. Kazuraki is unique among other mainstream Japanese typefaces in that it is fully proportional, in both writing directions. Some glyphs are wider than they are tall, and some are taller than they are wide, and this is reflected in their metrics. For this reason, and because subtle shifting is required for correct positioning of each glyph, there are separate glyphs for both writing directions. In other words, for the 1,082 kanji that are supported in the current version, the font contains 1,082 glyphs for horizontal use, and 1,082 glyphs for vertical. In addition, Kazuraki also includes a significant number of two-, three-, and four-character hiragana ligatures for vertical use. The tutorial that is reprinted here in its entirety is designed to guide font developers in building special-purpose OpenType fonts, using Kazuraki as an example of how to build a fully-proportional Japanese font. The current version can always be accessible here: http://www.adobe.com/devnet/font/pdfs/5901.Kazuraki_Tutorial.pdf The Kazuraki specimen book, which demonstrates how this font can be used, is available here: http://store4.adobe.com/type/browser/pdfs/Kazuraki_SPN.pdf