[2] De Bock, D., Van Dooren, W., Janssens, D., Verschaffel, L.: The illusion of linearity: From analysis to improvement. (2007). Netherlands: Springer.
[3] De Corte, E., Verschaffel, L.: Beginning first graders' initial representation of arithmetic word problems. (1985). Journal of Mathematical Behavior, 4, 3-21.
[4] Divíšek, J.: Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. et al. (1989). Praha: SPN.
[6] Fernández, C., Llinares, S., Van Dooren, W., De Bock, D., Verschaffel, L.:
The development of students’ use of additive and proportional methods along primary and secondary school. (2012). European Journal of Psychology of Education, 27(3), 421-438.
https://doi.org/10.1007/s10212-011-0087-0 DOI 10.1007/s10212-011-0087-0
[7] Greer, B., Verschaffel, L., De Corte, E.: ``The answer is really 4.5'': Beliefs about word problems. (2003). In G. C. Leder, E. Pehkonen & G. Törner (Eds.), Beliefs: A hidden variable in mathematics education? (pp. 271-292). New York: Kluwer Academic Publishers.
[8] Havlíčková, R., Hříbková, L., Páchová, A.: Slovní úlohy jako kritické místo matematiky 1. stupně základní školy. (2015). In N. Vondrová et al., Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků (s. 27-132). Praha: Karolinum.
[9] Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. (2014). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
[11] Herman, J., Chrápavá, V., Jančovičová, E., Šimša, J.: Matematika: Racionální čísla. Procenta. (1994). Praha: Prometheus.
[13] Koman, M., Kuřina, F., Tichá, M.: Matematika pro 4. ročník základní školy. (1993). Praha: Matematický ústav AV ČR.
[14] Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. (1989). Praha: SPN.
[16] Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh. (2000). Praha: PedF UK.
[17] Odvárko, O., Calda, E., Šedivý, J., Židek, S.: Metody řešení matematických úloh. (1990). Praha: SPN.
[20] Rendl, M., Páchová, A.: Procesy učení v diskurzu učitelů matematiky na 2. stupni základní školy. (2013). In Rendl, M. et al., Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů (s. 127-182). Praha: PedF UK.
[21] Reusser, K.: From situation to equation. On formulation, understanding and solving "situation problems". Technical report no. 143. (1985). University of Colorado: Institute of Cognitive Science.
[22] Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S., Van Vaerenbergh, G., Bogaerts, H., Ratinckx, E.:
Learning to solve mathematical application problems: A design experiment with fifth graders. (1999). Mathematical Thinking and Learning, 1(3), 195-229.
https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0103_2 DOI 10.1207/s15327833mtl0103_2
[24] Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. (2019). Praha: PedF UK.
[25] Vondrová, N., Havlíčková, R., Hirschová, M., Chvál, M., Novotná, J., Páchová, A., Smetáčková, I., Šmejkalová, M., Tůmová, V.: Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. (2019). Praha: Nakladatelství Karolinum.
[26] Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R., Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J.: Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. (2015). Praha: Nakladatelství Karolinum.
[27] Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. (1962). Praha: SPN.