Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
V článku se věnujeme druhé ze čtyř kategorií logických úloh – úlohám založeným na uplatnění vztahů. Tuto kategorii reprezentujeme pomocí sedmnácti ukázkových úloh, které prošli pilotním testováním v hodinách matematiky. Důležité postřehy či náměty z tohoto testování zahrnujeme do krátkých komentářů k jednotlivým úlohám.
Summary:
In this article, we focus on the second of four categories of logic tasks – tasks based on the application of relationships. This category is represented by seventeen sample tasks, which underwent pilot testing in mathematics lessons. Key insights and suggestions from this testing are included in brief comments accompanying the individual tasks.
References:
[1] Břehovský, J., Čerychová, J.: Možnosti rozvíjení logického myšlení žáků v hodinách matematiky 1. část. (2025). Učitel matematiky, 33(1), 1-20.
[2] Campbell, G., Morgan, P.: 365 hlavolamů. (2010). Slovart.
[3] Čerychová, J.: Možnosti rozvíjení logického myšlení žáků v hodinách matematiky. (2023). [Diplomová práce, Technická univerzita v Liberci]. Theses. https://theses.cz/id/a18gcl/
[4] Eisenmann, P., Novotná, J., Přibyl, J., Břehovský, J.: The development of a culture of problem solving with secondary students through heuristic strategies. (2015). Mathematics Education Research Journal, 27(4), 535-562. DOI 10.1007/s13394-015-0150-2
[5] Kopka, J.: Hrozny problémů ve školské matematice. (1999). UJEP.
[6] Loukota, J.: Veselá matematika aneb kouzla, hříčky, hádanky, rébusy, lamohlavy. (1998). Votobia.
[7] Polya, G.: How to solve it: a new aspect of mathematical method. (2004). Princeton University Press. MR 2183670
Partner of
EuDML logo