Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
Článek je rozdělen na dvě části. Nejprve představujeme základní teoretická východiska, která sloužila jako podklad pro vytvoření klasifikace vytvořené sbírky úloh s potenciálem rozvíjet logické myšlení. Ve druhé části se blíže věnujeme první ze čtyř kategorií – slovní úlohy, a uvádíme třináct ukázkových úloh. Ke každé úloze uvádíme krátký komentář s řešením a popisem vybrané metody řešení.
Summary:
The article is divided into two parts. First, we introduce the fundamental theoretical foundations that served as the basis for creating a classification of the compiled collection of tasks with the potential to develop logical thinking. In the second part, we focus on the first of the four categories - word problems - and present thirteen sample tasks. For each task, we provide a brief commentary with a solution and a description of the selected solving method.
References:
[1] Artino, A.: Cognitive load theory and the role of learner experience: An abbreviated review for educational practitioners. (2008). AACEJournal, 16(4), 425-439.
[2] Břízová, L.: Logické úlohy nejen v matematice. (2019). In J. Zhouf (Ed.), Ani jeden matematický talent nazmar: sborník příspěvků 9. ročníku konference učitelů matematiky a přírodních oborů na základních, středních a vysokých školách (s. 10-27). Univerzita Hradec Králové.
[3] Campbell, G., Morgan, P.: 365 hlavolamů. (2010). Slovart.
[4] Carroll, J. B.: Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. (1993). Cambridge University Press.
[5] Case, R.: Intellectual development from birth to adulthood: A Neo-Piagetian interpretation. (1978). In R. Siegler (Ed.), Children's thinking. What develops? (pp. 37-73). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203763087 DOI 10.4324/9780203763087
[6] Eisenmann, P., Novotná, J., Přibyl, J., Břehovský, J.: The development of a culture of problem solving with secondary students through heuristic strategies. (2015). Mathematics Education Research Journal, 27(4), 535-562. DOI 10.1007/s13394-015-0150-2
[7] Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. (2009). Portál.
[8] Hemme, H.: Heuréka - Matematické hádanky s překvapivým řešením. (2019). Portál.
[9] Kopka, J.: Hrozny problémů ve školské matematice. (1999). UJEP.
[10] Loukota, J.: Veselá matematika aneb kouzla, hříčky, hádanky, rébusy, lamohlavy. (1998). Votobia.
[11] UPOL: Matematický klokan 2017. (2017).
[12] UPOL: Matematický klokan 2022. (2022).
[13] Molnár, J.: Konstruktivismus ve vyučování matematice. (2008). UPOL.
[14] Molnár, J.: Zajímavá matematika (nejen) pro páťáky: 5. ročník. (1997). Prodos.
[15] O'ljayevna, O. F., Shavkatovna, S. R.: The development of logical thinking of primary school students in mathematics. (2020). European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(2), 235-239.
[16] Piaget, J.: Judgement and reasoning in the child. (1928). Routledge & Kegan Paul.
[17] Polák, J.: Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. (2014). Fraus.
[18] Polák, J.: Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. II. část, Obecná didaktika matematiky. (2016). Fraus.
[19] Polya, G.: How to solve it: A new aspect of mathematical method. (2004). Princeton University Press. MR 2183670
[20] Příhonská, J., Břehovský, J.: Rozvíjení kombinatorického myšlení na prvním stupni základní školy. (2017). Učitel matematiky, 25(4), 215-231.
[21] Purnami, S., Widodo, S., Prahmana R.: The effect of team accelerated instruction on students' Mathematics achievement and learning motivation. (2018). Journal of Physics: Conference Series, 948(1), 1-5. MR 4533127
[22] Rice, S.: Logical reasoning across the Primary curriculum. (2015). SWGf. Barefoot Project. https://swgfl.org.uk/magazine/logical-reasoning-across-the-primary-curriculum/
[23] Rougier, R.: Trénujeme logické myšlení. (2017). Portál.
[24] Smullyan, R. M.: Jak se jmenuje tahle knížka?. (2015). Portál.
[25] Vygotskij, L. S.: Psychologie myšlení a řeči. (2017). Portál.
[26] Widodo, S., Purnami, S., Prahmana, R.: Team accelerated instruction, initials, and problem-solves ability in junior high school. (2017). International Journal on Emerging Mathematics Education, 1(2), 193-204. DOI 10.12928/ijeme.v1i2.6683
[27] Český svaz hádankářů a křížovkářů: Klasifikace. https://www.cshak.cz/klasifikace-0
Partner of
EuDML logo